«Πάρτι» ρύπων καταγράφουν οι μετρητικοί σταθμοί του Δήμου, ενώ το νέφος έχει σκεπάσει όλο το πολεοδομικό συγκρότημα
Χριστούγεννα με… νέφος κάνει φέτος η Θεσσαλονίκη. Τις τελευταίες μέρες η ρύπανση της ατμόσφαιρας, σύμφωνα με τα στοιχεία του δικτύου μετρητικών σταθμών του Δήμου Θεσσαλονίκης, είναι σημαντική, αφού η κυκλοφορία των οχημάτων είναι πολύ αυξημένη ειδικά προς το κέντρο της πόλης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα το μποτιλιάρισμα από το πρωί μέχρι τις πρώτες μεταμεσημβρινές ώρες έχει επεκταθεί σε όλους τους άξονες και τις δευτερεύουσες οδούς του πολεοδομικού συγκροτήματος. Από τα ανατολικά, μποτιλιάρισμα και αυξημένη κίνηση προς το κέντρο έχουν δημιουργήσει ουρά οχημάτων, τα οποία κινούνται με ρυθμούς… χελώνας από τη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής μέχρι τα Δικαστήρια. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στους άλλους δρόμους, ενώ το κέντρο έχει… βουλιάξει.
Όσοι βλέπουν το πολεοδομικό συγκρότημα από ψηλά (Άνω Πόλη, Πανόραμα) και από σημεία με πανοραμική θέα μπορούν να διαπιστώσουν ένα πορτοκαλί – κίτρινο πέπλο να σκεπάζει όλη την πόλη. Από χαμηλά (μπορείτε να το διαπιστώσετε και στη φωτογραφία), το νέφος έχει κρύψει ακόμη και το Πανόραμα και το Χορτιάτη!
Την κακή ατμοσφαιρική κατάσταση έχουν καταγράψει και οι μετρητικοί σταθμοί του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Οι τιμές των εισπνεύσιμων αιωρούμενων σωματιδίων (PM10) έχουν ξεπεράσει ακόμη και τα όρια επιβολής εκτάκτων μέτρων. Σήμερα, καταγράφηκαν αυξημένες συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων τις πρώτες πρωινές ώρες στο κέντρο και δυτικά (το όριο επιβολής έκτακτων μέτρων είναι 110 μg/κ.μ. αέρα και στο κέντρο της πόλης καταγράφηκε συγκέντρωση 195, ενώ στη δυτική Θεσσαλονίκη έφτασε στα 241!). Χτες υπέρβαση του ημερήσιου ορίου των 50 μg/κ.μ. παρατηρήθηκε σε όλους τους σταθμούς, με υψηλότερες συγκεντρώσεις και πάλι στο κέντρο και δυτικά.
Όπως είπε στη Voria.gr ο διευθυντής του δικτύου, Μάξιμος Πετρακάκης, «στη διάρκεια της ημέρας υπεύθυνη για τους αυξημένους ρύπους είναι κυρίως η κυκλοφορία σε ποσοστό 60% σε σχέση με τη θέρμανση. Τη νύχτα όμως (και πάλι έχουμε αυξημένες τιμές) τα ποσοστά αυτά αντιστρέφονται. Μόλις πέσει ο ήλιος ανάβει η θέρμανση και επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα. Παρατηρείται μάλιστα ότι προ κρίσης νέφος και προβλήματα είχαμε κυρίως στις πρωινές ώρες, γύρω στις 8 με 9 το πρωί.
Μετά την έναρξη της κρίσης το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στις 20.00 – 21.00 το βράδυ. Τις τελευταίες μέρες υπάρχουν αυξημένοι κυκλοφοριακοί φόρτοι που επιδεινώνουν το πρόβλημα, όμως το σημαντικότερο είναι το μετεωρολογικό. Δηλαδή έχουμε συνδυασμό άπνοιας και του φαινομένου της θερμοκρασιακής αναστροφής, που εγκλωβίζει τους ρύπους στην πόλη. Λίγο αν φυσήξει ή αν βρέξει θα καθαρίσει η ατμόσφαιρα. Οι ρύποι τώρα παγιδεύονται στα κατώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας και δημιουργείται νέφος».
Σε ό,τι αφορά την επιβολή έκτακτων μέτρων, ο κ. Πετρακάκης τόνισε ότι μέτρα κατασταλτικού χαρακτήρα δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι ουσιαστικό. «Δακτύλιος και άλλου τέτοιου είδους μέτρα δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα. Ένα μέτρο έκτακτο θα μπορούσε να δώσει ανάσα. Έχουμε μετρήσει ότι το 20% των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη γίνεται για εκπαιδευτικούς λόγους. Άρα θα μπορούσαμε αν κλείναμε τα σχολεία για κάποιες μέρες να περιορίζαμε το πρόβλημα. Όμως τα σχολεία έτσι κι αλλιώς τώρα κλείνουν… Το βασικό είναι να πάρουμε ουσιαστικά μέτρα, όπως η μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης για να περιοριστεί η καύση ξύλων και η χρήση τζακιών και η ενεργειακή θωράκιση των σπιτιών. Αυτά τα μέτρα θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο και να αρχίσουν να λαμβάνονται για να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα ενάντια στο νέφος», δήλωσε ο κ. Πετρακάκης.
του Τάσου Τασιούλα
Χριστούγεννα με… νέφος κάνει φέτος η Θεσσαλονίκη. Τις τελευταίες μέρες η ρύπανση της ατμόσφαιρας, σύμφωνα με τα στοιχεία του δικτύου μετρητικών σταθμών του Δήμου Θεσσαλονίκης, είναι σημαντική, αφού η κυκλοφορία των οχημάτων είναι πολύ αυξημένη ειδικά προς το κέντρο της πόλης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα το μποτιλιάρισμα από το πρωί μέχρι τις πρώτες μεταμεσημβρινές ώρες έχει επεκταθεί σε όλους τους άξονες και τις δευτερεύουσες οδούς του πολεοδομικού συγκροτήματος. Από τα ανατολικά, μποτιλιάρισμα και αυξημένη κίνηση προς το κέντρο έχουν δημιουργήσει ουρά οχημάτων, τα οποία κινούνται με ρυθμούς… χελώνας από τη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής μέχρι τα Δικαστήρια. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στους άλλους δρόμους, ενώ το κέντρο έχει… βουλιάξει.
Όσοι βλέπουν το πολεοδομικό συγκρότημα από ψηλά (Άνω Πόλη, Πανόραμα) και από σημεία με πανοραμική θέα μπορούν να διαπιστώσουν ένα πορτοκαλί – κίτρινο πέπλο να σκεπάζει όλη την πόλη. Από χαμηλά (μπορείτε να το διαπιστώσετε και στη φωτογραφία), το νέφος έχει κρύψει ακόμη και το Πανόραμα και το Χορτιάτη!
Την κακή ατμοσφαιρική κατάσταση έχουν καταγράψει και οι μετρητικοί σταθμοί του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Οι τιμές των εισπνεύσιμων αιωρούμενων σωματιδίων (PM10) έχουν ξεπεράσει ακόμη και τα όρια επιβολής εκτάκτων μέτρων. Σήμερα, καταγράφηκαν αυξημένες συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων τις πρώτες πρωινές ώρες στο κέντρο και δυτικά (το όριο επιβολής έκτακτων μέτρων είναι 110 μg/κ.μ. αέρα και στο κέντρο της πόλης καταγράφηκε συγκέντρωση 195, ενώ στη δυτική Θεσσαλονίκη έφτασε στα 241!). Χτες υπέρβαση του ημερήσιου ορίου των 50 μg/κ.μ. παρατηρήθηκε σε όλους τους σταθμούς, με υψηλότερες συγκεντρώσεις και πάλι στο κέντρο και δυτικά.
Όπως είπε στη Voria.gr ο διευθυντής του δικτύου, Μάξιμος Πετρακάκης, «στη διάρκεια της ημέρας υπεύθυνη για τους αυξημένους ρύπους είναι κυρίως η κυκλοφορία σε ποσοστό 60% σε σχέση με τη θέρμανση. Τη νύχτα όμως (και πάλι έχουμε αυξημένες τιμές) τα ποσοστά αυτά αντιστρέφονται. Μόλις πέσει ο ήλιος ανάβει η θέρμανση και επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα. Παρατηρείται μάλιστα ότι προ κρίσης νέφος και προβλήματα είχαμε κυρίως στις πρωινές ώρες, γύρω στις 8 με 9 το πρωί.
Μετά την έναρξη της κρίσης το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στις 20.00 – 21.00 το βράδυ. Τις τελευταίες μέρες υπάρχουν αυξημένοι κυκλοφοριακοί φόρτοι που επιδεινώνουν το πρόβλημα, όμως το σημαντικότερο είναι το μετεωρολογικό. Δηλαδή έχουμε συνδυασμό άπνοιας και του φαινομένου της θερμοκρασιακής αναστροφής, που εγκλωβίζει τους ρύπους στην πόλη. Λίγο αν φυσήξει ή αν βρέξει θα καθαρίσει η ατμόσφαιρα. Οι ρύποι τώρα παγιδεύονται στα κατώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας και δημιουργείται νέφος».
Σε ό,τι αφορά την επιβολή έκτακτων μέτρων, ο κ. Πετρακάκης τόνισε ότι μέτρα κατασταλτικού χαρακτήρα δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι ουσιαστικό. «Δακτύλιος και άλλου τέτοιου είδους μέτρα δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα. Ένα μέτρο έκτακτο θα μπορούσε να δώσει ανάσα. Έχουμε μετρήσει ότι το 20% των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη γίνεται για εκπαιδευτικούς λόγους. Άρα θα μπορούσαμε αν κλείναμε τα σχολεία για κάποιες μέρες να περιορίζαμε το πρόβλημα. Όμως τα σχολεία έτσι κι αλλιώς τώρα κλείνουν… Το βασικό είναι να πάρουμε ουσιαστικά μέτρα, όπως η μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης για να περιοριστεί η καύση ξύλων και η χρήση τζακιών και η ενεργειακή θωράκιση των σπιτιών. Αυτά τα μέτρα θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο και να αρχίσουν να λαμβάνονται για να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα ενάντια στο νέφος», δήλωσε ο κ. Πετρακάκης.
του Τάσου Τασιούλα