Πρεμιέρα για την ελληνική πράσινη μόδα

Στη Γαλλία και στις σκανδιναβικές χώρες οι πράσινεςοικολογικές μάρκες ρούχων είναι η τελευταία λέξη της μόδας. Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δεν είναι ακόμα τόσο ευαισθητοποιημένοι, ωστόσο ανά διαστήματα καταβάλλονται φιλότιμες προσπάθειες για να προβληθούν τα ελληνικά οικολογικά ρούχα και να στραφούν οι σχεδιαστές σε πιο πράσινα υλικά και πρακτικές. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώθηκε την περασμένη Τρίτη στην Αθήνα η πρώτη οικολογική επίδειξη μόδας.

Το «Do it Eco Project» είναι μια πρωτοβουλία που έχει στόχο να ενισχύσει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση κοινού και επιχειρήσεων. Με άλλα λόγια, να δείξει τα προτερήματα της πράσινης μόδας. «Μέσα από μια σειρά οικολογικών δράσεων, με αποκορύφωμα την επίδειξη μόδας, προσπαθούμε να “εκπαιδεύσουμε” τους καταναλωτές σε επιλογές περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένες και τους δημιουργούς σε πιο πράσινες πρακτικές», εξηγεί η διοργανώτρια του εγχειρήματος, Νόπη Ρωμανίδου.

Σε πρώιμο στάδιο

Υπάρχει πράσινη μόδα στην Ελλάδα; «Στη χώρα μας η μόδα δεν αντιμετωπίζεται ως βιομηχανία, αλλά ως βιοτεχνία. Με την έννοια αυτή, βρισκόμαστε ακόμα σε πρώιμο στάδιο», λέει η κ. Ρωμανίδου. «Στο εξωτερικό, όμως, η τάση είναι διαφορετική. Κάθε εταιρεία που σέβεται τον εαυτό της έχει ξεχωριστή οικολογική σειρά ή προσπαθεί να κάνει τις πρακτικές της πιο οικολογικές».

Το Eco Fashion Show πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Τρίτη στο Γκάζι. Συμμετείχαν Ελληνες σχεδιαστές με 26 δημιουργίες, που έγιναν ειδικά για το Do it Eco από οικολογικά υλικά. Την προέλευση των υλικών πιστοποίησε η μη κερδοσκοπική πλατφόρμα Ecoluxe London, επίσης ελληνικής έμπνευσης. Σε πολλές περιπτώσεις οι δημιουργίες που παρουσιάστηκαν ήταν ιδιαίτερα ευρηματικές, σε μια προσπάθεια να τονιστεί το μήνυμα της βραδιάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το φόρεμα που δημιούργησε η σχεδιάστρια Χαρά Λεμπέση, με πραγματικά φύκια. «Το μεγαλύτερο κομμάτι της συλλογής μου είναι ούτως ή άλλως οικολογικό, αφού το αγαπημένο μου υλικό είναι το μετάξι», λέει στην «Κ» η κ. Λεμπέση. «Το συγκεκριμένο φόρεμα χρειάστηκε περισσότερες από 80 ώρες δουλειάς: η “βάση” του είναι από μεταξωτό τούλι, το οποίο απλικαρίστηκε από την κορυφή έως το πάτωμα με φύκια, τα οποία συνέλεξα από την παραλία στο Καβούρι και τη Βουλιαγμένη».

Οι Ελληνες σχεδιαστές, πάντως, που επιθυμούν να δουλέψουν με οικολογικά υλικά (λ.χ. οργανικό μετάξι ή βαμβάκι) είναι υποχρεωμένοι να τα εισαγάγουν από το εξωτερικό. «Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπάρχει παραγωγή τέτοιων πρώτων υλών, αν και πιστεύω ότι θα έβρισκαν αγορά», λέει η σχεδιάστρια Αθηνά Μπεντίλα, ιδιοκτήτρια της εταιρείας Mumu organic. «Επίσης δεν υπάρχουν μαγαζιά αποκλειστικά με οικολογικά ρούχα, οπότε ο καταναλωτής πρέπει να τα αναζητήσει στο Ιντερνετ. Η εποχή είναι δύσκολη για όλους μας, νομίζω όμως ότι αξίζει τον κόπο ο καταναλωτής να δοκιμάσει την αγορά ενός ρούχου από οικολογικά υλικά. Μόνο τότε θα καταλάβει την τεράστια ποιοτική διαφορά».

Μπορεί να μην είναι πολύ γνωστά ή διαδεδομένα στη χώρα μας, αλλά τα λεγόμενα οικολογικά ρούχα και αξεσουάρ έχουν πολλά πλεονεκτήματα. «Τα φυσικά υλικά είναι πάντα πιο ασφαλή για το δέρμα, δεν προκαλούν αλλεργίες. Επίσης είναι πιο μαλακά στην υφή, δεν μυρίζουν και είναι εξίσου ανθεκτικά με τα υπόλοιπα», λέει η σχεδιάστρια Στήβη Πανουσοπούλου-Χαλικιά, ιδιοκτήτρια της εταιρείας lol the brand. «Το βασικό τους μειονέκτημα είναι ότι εξακολουθούν να είναι λίγο πιο ακριβά, γιατί δεν έχει ακόμα εξελιχθεί τόσο η τεχνολογία παραγωγής ώστε να μειωθεί το κόστος τους. Ομως η οικολογία είναι επιλογή, μια στάση ζωής. Είναι σεβασμός στον εαυτό μας, είναι αγάπη για τα πάντα, είναι μια νοοτροπία που προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής σε μικρούς και μεγάλους. Γι’ αυτό αξίζει η προσπάθεια και σ’ αυτό πρέπει να πιστέψουν περισσότεροι. Ο κόσμος γίνεται καλύτερος όταν τον σέβεσαι».

Η Αθήνα είναι η 7η πρωτεύουσα στην οποία πραγματοποιήθηκε Eco Fashion Event. Προηγήθηκαν το Βανκούβερ, το Βερολίνο, το Λονδίνο, η Μόσχα, η Νέα Υόρκη και η Λευκωσία.

www.kathimerini.gr